jolangaaikema.reismee.nl

Mijn laatste dienst in Suriname

Lieve mensen,

Aan alles komt een eind. Op 8 mei 2022 heb ik in Para in onze mooie bescheiden kinderrijke kerk aan de Kennedyweg 22 te Onverwacht mijn laatste dienst gehouden en dat was een geweldige dienst om nooit te vergeten. In de dienst zijn 4 mensen gedoopt bij ons mooie doopvont. Natuurlijk lazen ze eerst hun zelf geschreven geloofsbelijdenis voor. De eerste die gedoopt werd was David Maasie, hij is de kunstenaar die het doopvont gemaakt heeft en nu wilde hij echt gedoopt worden. Hij sprak zijn belijdenis in het Surinaams uit. Na hem werd Vincent Adipi gedoopt. Hij zal mij opvolgen. Vincent was al als baby gedoopt, maar hij wilde ervaren wat het betekent, als je als volwassene gedoopt wordt en hij heeft het beleefd, hij werd helemaal blij van binnen. En zo is hij nu een echte wederdoper. Na hem werd Soraja Brown gedoopt en tenslotte Raoul Konoe. Ieder had een hele bijzondere en persoonlijke belijdenis en iedere doop was puur en speciaal.

In de dienst heeft ook onze dansgroep twee keer gedanst. Het was een wat meditatievere dans en later een fleurige wervelende dans vol enthousiaste. Het was kleurrijk en feestelijk. En aan het eind van de dienst zongen we 'A de wan bigi sani fu dini Masra. Waka in a leti fu Masra'. (Het is wat groots om God te dienen. Wandel in het licht van de Heer) en tijdens dat lied stonden de dopelingen vooraan in het midden en alle kinderen liepen zingen om hen heen en zo werd het feest compleet.

Er was een kussen waarop de dopelingen knielden voor hun doop. En dat kussen hebben we daarna iets anders neergelegd in verband met de bevestiging van mijn opvolger. Eerst heb ik hem toegesproken over zijn roeping naar aanleiding van wat hij mij verteld had en daarna heb ik voorgelezen uit het oude kanselboek van de doopsgezinde broederschap over de verantwoordelijkheden van een predikant. Daarna heb ik hem 2 vragen gesteld: allereerst de vraag over het dienen van de gemeente en daarna de vraag van de geheimhouding. Want tenslotte kennen ook wij het beroepsgeheim. En daarna heb ik hem laten knielen. Ik was gedachtig aan hoe mijn vader mij ooit bevestigd had als predikant en daarom knielde ik ook eerst met hem om God om zijn leiding en zegen te vragen. Dat had mijn vader ook bij mij gedaan. En daarna stond ik op en heb ik Vincent Adipi bevestigd als voorganger daarbij gebruik makend van het oude kanselboek. En zo was voor mij de cirkel rond. Vincent neemt mijn taak in de gemeente over en ik mag loslaten en vertrouwen. En ik heb veel vertrouwen in hem en natuurlijk in de Allerhoogste, die de uiteindelijke leiding heeft.

Ik had al veel langer het plan om naar Nederland te gaan en ik had al vanaf november 2021 een ticket geboekt, maar ik heb de reis naar Nederland steeds verzet, allereerst omdat mijn werk in Suriname nog niet klaar was, maar ook omdat ik nog geen teken van de Heer had gehad, dat ik mocht gaan. Bij de meeste grote beslissingen in mijn leven krijg ik als teken een regenboog, maar misschien al een jaar lang had ik nooit een regenboog gezien. In de nacht na die doop en bevestiging kreeg ik een droom en daarin zag ik een regenboog en een stem zei, dat dit de regenboog was, waarom ik gevraagd had. En toen wist ik, dat ik mocht gaan. En een paar dagen daarna gebeurde het wonder, dat mijn zoon een ander (veel kleiner) huis vond en dat ik met een gerust hart mijn reis kon plannen. En op 26 mei 2022 ben ik op het vliegtuig gestapt en op 27 mei kwam ik in Nederland aan. Ook in die reisdag zat een symbool, want op 26 mei 2012 was ik naar Suriname vertrokken. Dus ik heb daar precies 10 jaar gewerkt en gediend of beter gezegd liefde gedeeld en ontvangen.

En nu komen er geen reisverslagen meer, maar ik ga wel schrijven. Ik ben van plan ongeveer 12 boeken te publiceren, dus voor wie nog wat van mij wil lezen, zal er genoeg leeskost zijn. Ik ga nu een andere tijd tegemoet. Ik vind dat wel moeilijk, want ik laat in Suriname ook vele mensen en kinderen van wie ik houd achter, maar ik blijf met hen verbonden en gelukkig kan dat met de moderne media. Ik blijf ook verbonden met de doopsgezinde gemeente daar en met de stichting veelkleurige kansen Suriname, die verder geleid zal worden door een team van fantastische mensen. Het werk gaat door en de lieve Vader boven blijft inspireren zowel ginds als hier en het geloof en de hoop zullen ons voortstuwen en de liefde zal overwinnen.

Reacties

Reacties

Hemmo Meiborg

Wij zijn per eind maart 2021 verhuisd naar het appartement Vasalis, Riemsnijder 28 postcode 9301BB Roden.
Ons telefoonnummer 050 5018094

Monique Jacops

Loslaten is moeilijk, maar je laat het los in Gods handen en dat is goed!
Gods zegen met alle nieuwe dingen!

Br. Eugene Lamsberg. 'm. T. O.

Zr Gaaikema bedankt voor de leerrijke lessen gedurende mij opleiding. Het gaat u goed verder met de Heer. Godszegen verder toegewenst
Br. E. Lamsberg

Fokke R. Fennema

Alle goeds, Jolan, en dat jouw zegenrijke werk in Para nog heel lang zo zegenrijk mag blijven, dat wensen Otto en ik jou van harte. Het was heel fijn indertijd je in Suriname te bezoeken en jouw "levenswerk" dat je met Zijn Steun vorm en gestalte gaf te zien. Geniet nu vooral van het andere dat op je pad komt. Het zij je gegund!

Marije

Je doet en deed fantastisch werk. Wij blijven de mensen die jij moet achterlaten steunen met goederen sturen.

Saakjen van Hoorn

Lieve Jolan, wat een zegenrijk werk mocht je in Suriname doen.
Altijd in verbondenheid met de Heer en de mensen die op je pad kwamen.
Ik bid je een goede tijd toe in je nieuwe woonplek in het vertrouwen dat je in Zijn dienst verder mag
gaan met schrijven en de kontakten in Suriname blijven onderhouden/inspireren. Lieve groet van Saakjen.

Jolan Gaaikema

Lieve mensen, heel hartelijk dank voor jullie lieve reacties. We blijven met elkaar verbonden.

Wieneke Stolp

Lieve Jolan, ik heb jou via je berichten altijd kunnen volgen. Ik heb heel veel respect voor jou en je drukke goede werk….
Ik heb ook erg gewaardeerd dat je mij hebt gebeld nav mijn ziekte.
Ik wens je alle goeds en veel geluk in ons koude kikkerlandje.
Veel liefs, Wieneke

Alexandra Linger

Toch wel jammer dat het werk en dit leven voor jou nu veel te druk wordt. je hebt heel veel gedaan, werk verzet en mensenlevens beïnvloed, ten goede, daar ben ik je heel dankbaar voor. je hebt gedaan wat velen niet deden.

Jolan Gaaikema

Ja, ik ben nu in Nederland, maar het werk dat ik begonnen ben, gaat gelukkig wel door!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!