jolangaaikema.reismee.nl

We blijven creatief!

Lieve mensen,

Hoe het leven gaat bepalen wij toch voornamelijk zelf. En in ons huis is creativiteit heel belangrijk. In Suriname zijn de scholen dicht, er is geen huiswerkbegeleiding en de laatste zondagen konden er ook geen mensen meer van buiten naar de kerkdienst komen, omdat we in het weekeind vanaf vrijdagavond tot maandagmorgen vroeg Lock down hebben. Maar wij laten ons niet bepalen door wat niet kan, maar juist door wat wel kan. De meisjes hebben een andere kamerindeling gekregen en voor de kleinste meisjes hebben wij een voormalige jongenskamer opgeschilderd en aangepast. Die ene jongen, die het laatst op deze kamer sliep en die heel creatief was heeft op alle muren van die kamer tekeningen gemaakt en die tekeningen zijn door de grote meisjes opgeschilderd opdat de kleine meisjes een geweldige kamer zouden krijgen. Dit alles met groot succes en het is een fantastische kamer geworden.

Daarnaast ben ik nog steeds druk bezig met de verschillende boeken, die ik uit ga geven, maar deze periode heb ik mij vooral gericht op het boek 'Apart en toch verbonden', een boek voor in en na de Coronatijd. Maar dit boek, dat weliswaar grotendeels door mij geschreven is, heeft ook een kleine bijdrage van onze kinderen. Het is een gezinsboek voor jong en oud en een gebruiksboek en omdat het voor mensen thuis is, leek het mij leuk om de kinderen ook een bijdrage te laten leveren. in het boek staan behalve verhalen, gedichten, meditaties ook gebeden en enkele kinderen hebben ook een gebed geschreven. Daarnaast vond ik het wel leuk om in dit boek ook enkele tekeningen als illustratie te zetten en behalve tekeningen van mijzelf staan er ook tekeningen van enkele kinderen in. Een deel van de opbrengst van het boek zal zijn voor ons kinderproject en daarom leek het mij passend om ook iets van de kinderen in het boek te tonen.

Verder is onze tuinman ook erg actief geweest, want niet alleen heeft hij gezorgd voor verse groenten in de tuin, maar hij heeft ook van alles getimmerd en geschilderd om het huis weer keurig op orde te krijgen en ook onze kerkzaal is weer mooi gewit.

We laten ons niet bepalen door wat niet kan, maar zoeken naar mogelijkheden van wat wel kan. De kinderen zijn zo wie zo heel vaak aan het tekenen en sommigen zijn ook aan het handwerken. en verder zijn sommige meisjes heel kundig in het vlechten van haren, zodat ze elkaar vaak hele mooie originele kapsels geven.

En soms willen enkele meisjes gewoon zorgen voor wat gezelligheid en dan vragen zij of ze pannenkoeken mogen bakken en dat is natuurlijk ook heel goed. Er wordt in huis veel gelachen en gepraat en de sfeer blijft goed. Niet de buitenwereld bepaald ons leven, maar wijzelf en wij proberen er samen iets goeds van te maken. En als we geen kerkdienst kunnen houden met mensen van buiten, dan houden we het met hen die wel in huis zijn en dat is ook goed. het gaat bij een kerkdienst niet om het aantal, maar om de intentie.

Liesbeth Engel

Wat een fijne brief.
Wat een leuke creatieve dingen doen jullie!!
Liefs van Liesbeth

Tini

Het is weer fijn om je positieve verhaal te lezen. Blijf voorzichtig en blijf gezond!
Liefs van Tini.

Emmavdorp@gmail.com

Ik heb nog steeds plezier van je tekeningen die je maakte bij jouw opschrift:Verweg en toch dicht bij,ons afscheid in het Boek
Jonathan Seagull
dat je mij in Assen gaf.