jolangaaikema.reismee.nl

Schrijven is een heerlijke bezigheid!

Mijn hele leven heb ik al geschreven. Het begon toen ik 7 jaar oud was en mijn eerste gedichten schreef. Schrijven hoort bij mij. Het zit in de familie. Mijn broer Seth was behalve cabaretier ook vooral schrijver. En mijn vader was ook een schrijver, want hij schreef toneelstukken en mijn moeder was al veel jonger een schrijfster, want zij schreef al jong gedichten en toen zij op de middelbare school zat, heeft ze de hele geschiedenis op rijm gezet opdat haar medescholieren het beter konden onthouden.

Mijn eerste boek schreef ik toen ik 21 jaar oud was, maar het is nog nooit uitgegeven, ik heb het wel aan mensen laten lezen en het heeft zeker voor sommigen hun leven veranderd en dat is ook iets. Mijn broer Seth heeft mij reeds lang geleden in 1991 gestimuleerd om mijn eerste boek uit te geven en dat ging niet om die roman, maar om mijn kerstbundel. Ik had zelfs al een uitgever via Seth, die wel wat in het boek zag. Maar toen ging deze uitgever opeens bij die uitgeverij weg en toen bleef het boek liggen. Ja, dat is niet helemaal waar, want daarna heb ik nog heel veel kerstverhalen en gedichten en kerstspelen geschreven en mijn veranderde kerstbundel, die de titel heeft 'Vrees niet, vier het leven' is nu klaar. Alleen wacht ik nog even met het uitgeven tot mei of juni, denk ik, want het is nu geen tijd voor een kerstbundel en ik was net te laat voor kerst 2020.

We hebben steeds Lock downs of iets wat erop lijkt sinds maart 2020 en dat heeft mij geholpen om nu eindelijk het vele wat ik heb geschreven te redigeren en daarvan heb ik eigenlijk 5 boeken gemaakt. Dus behalve de kerstbundel nog 4 en een brandnieuw boek, met de titel 'Op zoek naar God, die ieder antwoordt', dat in 2020 is ontstaan. Nu moeten jullie niet denken, dat in die andere boeken alleen maar oude teksten staan, nee, daar staan ook nieuwe teksten in, die ik in 2020 heb geschreven of in dit jaar. Ik blijf aan het schrijven.

En op 12 januari is nu mijn eerste boek gepubliceerd. En weet wel, dat ook in dat boek hele nieuwe teksten staan, maar ook gedichten, die ik al schreef toen ik 12 jaar was. Mijn nieuwe boek heet: 'Licht achter de donkere wolken' en het is een boek over leegte, gemis, maar ook over troost en (over)leven. Dood en leven liggen dicht bij elkaar en over beide gaat mijn boek. En het gaat niet alleen over het verlies van kinderen, kleinkinderen, ouders, broer, zus, grootouders, vrienden, maar ook bij voorbeeld over verlies bij een miskraam, geweld, zelfmoord, genocide, ramp. Zelfs verlies tijdens de pandemie met regels van elkaar niet kunnen zien komt aan de orde. Verder gaat het boek ook over vragen als: 'Waarom?' en 'Waar is God'. Het boek gaat uiteindelijk over leven en het is mijn bedoeling om juist perspectief en hoop te geven. Ik hoop, dat vele het zullen lezen.

Ondertussen blijf ik schrijven. Het is mijn bedoeling om aan het begin van dit jaar nog een paar van deze boeken uit te geven, namelijk 'Zing, speel. spreek en luister', een boek over liturgie en met liturgische teksten voor het hele jaar en 'Apart en toch verbonden', een boek met verhalen, gedichten en gebeden, een boek voor thuis, ook in Lock down tijd.

Ik heb ik dit verslag voor een keer niet veel verteld over min leven hier in Suriname, maar dat gaat natuurlijk gewoon door. We hadden een beetje vreemde kerst en jaarwisseling net als vele mensen in de wereld. Ik kan geen kerkdiensten houden voor veel mensen, want in Suriname is het maximum 10 personen. Dus we moeten alles in kleine kring doen en ik ben niet goed in het op internet zetten van een kerkdienst. Dat moet ik nog leren. Net zoals ik moest leren in verband met het boek om met Wordpress een website te maken over mijzelf en dat is nog een hele worsteling, maar het begin is er: kijk maar op https://www.jolangaaikema.nl Ouder worden betekent nog steeds, dat ik veel moet leren. Wat betreft de kinderen die bij mij wonen, zij helpen mij mee met dat ene leesboek voor thuis: ze hebben gebeden geschreven en maken tekeningen voor dat boek.

Mijn boek 'Licht achter de donkere wolken' is trouwens ook te betellen, namelijk bij boekenbestellen.nl/boek/licht-achter-de-donkere-wolken Ik hoop, dat velen er iets aan zullen hebben of er kracht en inspiratie uit zullen halen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!